In het Schip

Restauratie stalen kruiser uit 1978, verslag van een beginner

65 weergaven · 20 reacties · laatste activiteit 2 maanden geleden

T

Thomas Prins

Topicstarter · 27 juni 2026, 13:03

Afgelopen maand een verwaarloosde stalen kruiser van tien meter uit 1978 gekocht voor weinig. De romp is volgens de diktemeting verrassend goed, de rest is een bouwpakket: motor onbekend of hij loopt, elektra is een vogelnest en het interieur ruikt naar 1985. Plan is om er in twee jaar weer een varend schip van te maken. In dit topic houd ik het verslag bij, tips zijn meer dan welkom want dit is mijn eerste project.

H

Hans Groen

28 juni 2026, 07:12

10

Mooi project en verstandige aanpak om met de diktemeting te beginnen. Mijn advies voor de volgorde: eerst de motor aan de praat, dan pas geld uitgeven aan de rest. Een schip dat vaart houdt de moed erin.

T

Thomas Prins

29 juni 2026, 02:57

12

Dank Hans, dat was ook mijn gevoel. Motor is een DAF 575 volgens het typeplaatje. Iemand ervaring met dat blok?

G

Gerard Visser 🏅 Expert

29 juni 2026, 19:14

2

De DAF 575 is een tractorblok in bootuitvoering: onverwoestbaar en onderdelen zijn verrassend goed te vinden via oldtimerclubs. Als hij niet vastzit, krijg je hem vrijwel zeker aan de praat. Eerst olie en koelvloeistof checken, dan pas doordraaien met de hand.

T

Thomas Prins

30 juni 2026, 00:45

2

Week 2: motor zat niet vast! Met nieuwe accu's, verse diesel en schone filters sloeg hij vanmiddag na wat pruttelen gewoon aan. Buurman van de werf stond mee te juichen. Kleine overwinning maar wat een gevoel.

S

Simone Bakker

30 juni 2026, 18:19

14

Kippenvel, wat leuk. Die eerste keer dat zo'n oud blok weer loopt vergeet je nooit meer.

R

Rob de Wit

1 juli 2026, 17:04

16

Gefeliciteerd. Gelijk een tip: vervang alle brandstofslangen en de waterslangen voordat je echt gaat varen. Rubber van die leeftijd ziet er goed uit tot het moment dat het scheurt.

T

Thomas Prins

2 juli 2026, 16:11

2

Week 4: alle slangen vervangen zoals Rob adviseerde, en maar goed ook. De koelwaterslang viel bij demontage letterlijk uit elkaar. Elektra is de volgende horde: ik wil alles opnieuw aanleggen. Iemand een goed boek of schema voor een eenvoudige 12V-installatie?

R

Richard Smeets

3 juli 2026, 14:38

11

Voor je elektraplan: teken eerst alles uit op papier voordat je één draad trekt. Eén hoofdschakelaar, aparte groepen met zekeringen, en gebruik overal boot-gekeurde kabel. Dun autodraad is de brandoorzaak nummer één op oude schepen.

K

Karin de Vries

3 juli 2026, 23:55

9

Volg dit topic met veel plezier. Wij beginnen volgend jaar aan een vergelijkbaar project en ik maak stiekem aantekeningen.

T

Thomas Prins

4 juli 2026, 15:49

11

Week 7: elektra volledig gestript en het nieuwe schema getekend, goedgekeurd door een bevriende installateur. Alle oude kabels bij elkaar wogen twaalf kilo, inclusief drie verborgen kroonsteendozen achter het schrootjesplafond. Hoe dit schip nooit in brand is gevlogen is mij een raadsel.

M

Marco van den Berg

5 juli 2026, 02:26

15

Die kroonsteendozen achter schrootjes zijn een klassieker, bij ons zaten er vijf. Sterkte met het trekken van de nieuwe kabels, dat is vooral veel geduld.

J

Joke van Leeuwen

5 juli 2026, 21:31

6

Wat een heerlijk topic is dit. Doe je ook foto's op je profiel of ergens anders? Zou het bijna printen voor mijn man die al jaren over zo'n project praat.

T

Thomas Prins

6 juli 2026, 07:26

18

Week 10: nieuwe elektra ligt erin en alles werkt, inclusief navigatieverlichting en een echte zekeringkast. Volgende fase: het interieur eruit. De jaren 80 keuken heeft zijn beste tijd gehad, net als de bruine bekleding. Budgetcheck: tot nu toe 3.800 euro uitgegeven, planning loopt gek genoeg nog.

H

Hans Groen

6 juli 2026, 14:18

2

Keurig binnen budget voor wat je al gedaan hebt. Bij het interieur is mijn les: sloop niet alles tegelijk. Doe het per compartiment, anders leef je maanden in een lege bak en zakt de moed je in de schoenen.

A

Annelies de Bruin

6 juli 2026, 15:35

4

En bewaar de oude betimmering als mal voor de nieuwe delen, scheelt enorm veel meetwerk bij die ronde scheepswanden.

T

Thomas Prins

7 juli 2026, 11:42

6

Week 14: kombuis eruit, en dankzij de tip van Annelies alle oude panelen genummerd bewaard als mal. Nieuw multiplex ligt besteld bij een leverancier uit de bedrijvengids hier op de site. En het schip is officieel omgedoopt: ze heet voortaan Tweede Kans. Toepasselijker werd het niet.

E

Ellen Martens

7 juli 2026, 17:12

4

Tweede Kans, die is mooi. Dit soort verhalen maakt dit forum de moeite waard.

G

Gerard Visser 🏅 Expert

8 juli 2026, 14:21

15

Mooie voortgang Thomas. Denk bij het interieur meteen aan isolatie tegen de huid aan, zeker bij staal. Armaflex of vergelijkbaar scheelt condens, kou en heel veel gedoe later.

T

Thomas Prins

9 juli 2026, 16:32

9

Week 16: hele voorschip geïsoleerd op advies van Gerard. Wat een verschil merk je nu al met de vochtigheid aan boord. Komende maanden wordt het timmerwerk, dus de updates worden wat trager. In het voorjaar hoop ik op de eerste proefvaart van Tweede Kans.

K

Karin de Vries

10 juli 2026, 17:53

8

We wachten geduldig af. Succes met het timmerwerk deze winter, en wat een aanstekelijk verslag is dit.

Advertentie Adverteren op In het Schip: bereik duizenden watersporters

Meediscussiëren?

Log in of maak gratis een account aan om te reageren en zelf topics te starten.